Hallooo!!! Wij proberen elke maand een nieuwe blog online te zetten. We beginnen met 10 dingen die je moet weten over verschillende onderdelen/producten in de motocross. Hierbij de binnenbanden! Veel lees plezier.
(1) Constructie. Er zijn stalen, aluminium en titanium voetsteunen die zijn gegoten, bewerkt, gesmeed of gestempeld. Sommige zijn geanodiseerd of warmtebehandeld. Sommige zijn geboord, gezaagd, geslepen of gepolijst, waarbij de stukken aan elkaar zijn gelast of vastgeschroefd.
(2) Modderbehoud. Er zijn drie belangrijke kenmerken van de voetsteun die modderretentie beïnvloeden: (a) Diepgang. Een "positieve diepgang" betekent dat de opening aan de onderkant groter is dan de opening aan de bovenkant. Slechts één graad van positieve diepgang betekent dat modder minder snel vast komt te zitten. (b ) Dikte. Staven van aluminium billet moeten meer materiaal gebruiken, waardoor diepere holtes voor modder ontstaan om erin vast te komen te zitten. Superdunne haringen zoals de units van Pro Circuit hebben gewoon geen ruimte voor zoveel modder. (c) Hoekjes en gaten . Ingewikkelde dwarsliggers en ingewikkelde vormen houden modder vast.
(3) Zwenkbeveiliging. Bij het leunen van een motor in een sleur kan modder zo strak in het draaipunt vastlopen dat de voetsteun omhoog blijft staan. Aangezien dit een voetsteun vrijwel nutteloos maakt, kan bescherming tegen spilmodder in bepaalde omstandigheden van cruciaal belang zijn. Voor de gemiddelde rijder is een gedeelte van een oude binnenband die zich over het draaipunt uitstrekt de goedkoopste oplossing. Het rubber slijt echter door, waardoor de fix tijdelijk is. Er zijn veel harde scharnierbeschermingsontwerpen die de onderkant van het scharnier blokkeren maar toch vuil door de zijkant en / of bovenkant toelaten. Het JGR-team produceert hun eigen volledig ingesloten ontwerp, maar het is niet te koop. Works Connection verkoopt wel een uitstekend paar.
(4) Afmetingen. Breder is beter. De meeste aftermarket-voetsteunen zijn 57 mm breed, wat veel breder is dan de meeste OEM-haringen. Een groter platform voor de voeten verdeelt de impactbelasting over een groter deel van de voet. Het maakt de pen gemakkelijker te vinden bij het rechttrekken uit een bocht en zorgt voor een comfortabelere rit en een positievere interface met de fiets in het algemeen. De lengte van de pin wordt zelden besproken, maar een langere pin kan een rijder meer invloed geven om de motor te besturen. Sommige rijcoaches leren om die reden voetpositionering aan de buitenkant van de pen.
(5) Tanden / schoenplaten. Vervangbare schoenplaatjes met schroefdraad, zoals die op Talon- en Fastway-voetsteunen, lijken een nette manier om opties te creëren, maar ze kunnen problemen opleveren wanneer modder in de schroefdraden steekt. Loctite is een must bij deze ontwerpen. Het vervangbare platform van Pro Taper is bevestigd met vier bouten. Het is betrouwbaar, maar het geanodiseerde aluminium wordt stomp na een seizoen rijden. Traditionele tanden maken meestal deel uit van het gietstuk van de pen, maar kunnen ook worden geleverd als een gestempeld stuk waarop wordt gelast. De tanden zijn meestal lang met een diepe trog, zodat modder niet hoger komt dan de punt van de tanden en de tractie in het gedrang komt.
(6) Greep. De grip van een pen op de laars van een rijder wordt bepaald door de scherpte, het aantal of de vorm van de tanden. De eenvoudigste manier om meer grip te krijgen, is door de tanden te slijpen, maar wees gewaarschuwd: scherpere tanden kunnen aanzienlijk sneller door de schoenzolen slijten en een rijder of monteur scheuren bij contact.
(7) Boog en draaipunt. In plaats van meer tanden of scherpere tanden toe te voegen, proberen sommige voetstepfabrikanten grip te krijgen door meer tanden in contact te houden met de schoen. Gebogen en draaiende voetsteppen proberen dit te bereiken, terwijl het voor een rijder gemakkelijker wordt om zijn voeten heen en weer te schommelen langs de voetsteppen. Visualiseer een voetstep met drie rijen tanden, waarbij de middelste rij iets langer is dan de andere. Dit is een "gebogen" voetstep. Wanneer de rijder zijn voet naar achteren schommelt, komt deze normaal gesproken maar met één rij tanden in aanraking. Maar met de boog raakt het nog steeds twee rijen. Met draaiende voetsteppen (namelijk Pivot Pegz) draait het hele platform een bepaald aantal graden naar voren en naar achteren. Wanneer de rijder heen en weer schommelt, wordt zijn voet altijd op het hele platform geplant.
(8) Positie. Voetsteunen verhogen en verlagen zijn een compromis. Het verlagen van de voetsteunen geeft de rijder meer om tussen zijn benen te knijpen, verlaagt zijn zwaartepunt en verhoogt effectief het stuur bij het staan. Het nadeel is dat de voetsteppen eerder over de grond zullen slepen en de buddy sneller op zijn rug zal slaan. Er zijn verschillende slimme methoden die fabrikanten gebruiken om voetsteunen met verstelbare hoogte te maken. De voetsteunen van Pro Taper hebben een vervangbaar platform bovenop dat verkrijgbaar is in verschillende diktes. Fastway-pegs hebben een kraag bij de spil die kan worden verplaatst om de pin op de bodem van de montagebeugel te laten zitten in plaats van op de bovenkant. De KX250F / 450F hebben twee montagebeugelposities in het frame om uit te kiezen. Sommige Honda pro-teams monteren hun voetsteunen verder naar achteren om het gewicht van de rijder te herverdelen.
(9) Camber. Wanneer een rijder gaat hangen voor een bocht, volgt zijn lichaam niet altijd. Hij zit vaak aan de zijkant van de stoel of staat gebogen om bovenop de motor te blijven. In deze posities kan het moeilijk zijn om de voetsteppen vast te houden. Het veranderen van de draaistop zodat het bovenste platform van de voetsteun niet waterpas is maar in de richting van de motor staat, wordt soms camber genoemd. Fastway-haringen hebben een schroefdraadstopper voor verstelbare camber.
(10) Verzorging van pennen. Zorg er tijdens de installatie voor dat elk uiteinde van de spiraal van de veer goed tegen de montagebeugel zit. Vet het draaipunt niet in; het zal teveel vuil aantrekken. Poets de pen in plaats daarvan met staalwol of fijn schuurpapier. Vergeet niet de splitpen te installeren.